Fyra steg för att bli bra på att ge kritik/feedback

”ROSA – RISA – ROSA”

Föreläsaren och utbildaren Annika R Malmberg har genom åren inspirerat och tränat tusentals människor – ledningsgrupper, olika sorters team och säljare – till framgång, personlig utveckling och förbättrade resultat. Hon har skrivit flera böcker, bland annat Ta skit! – och gör det till guld.

1. Beskriv nuvarande beteenden som du vill förstärka eller ta bort

• Var specifik.

• Var beskrivande.

• Var kortfattad.

• Var tillgänglig och öppen i din egen attityd.

• Ha tålamod.

• Tänk på tid och plats.

2. Ge exempel på situationer där du observerat dessa beteenden

• Använd faktiska situationer som du själv sett/varit med om. Inte hörsägen.

• Lista konkreta exempel som ska vara nära i tid.T ex: ”Detta hände i tisdags på vårt veckomöte då du… och det vara samma sak i onsdags morse när jag kom in på ditt rum…”.

3. Beskriv hur dessa beteenden påverkar andra och vilka konsekvenser de får

• Var precis och noggrann i ditt val av konsekvenser.

• Tala om vilka följder detta får för dig, för andra, för organisationen.

• Var objektiv – Var stödjande.

4. Fråga gärna den du ger feedback hur hon/han ser på det hela? Har de något eget förslag på vad de skulle kunna göra annorlunda?

• Var stödjande.

• Ta aktiv del i planer – Var optimistisk.

• Avsluta feedbacken med något positivt om personen (ROS).

VILL DU VETA MER OM ANNIKA R MALMBERG?

Hör av dig till oss på 08-796 60 30 eller 031-733 33 30.

Skicka förfrågan