Designa ett lyckat möte

Angela Ahola är expert på att designa möten och anlitas av många företag för att leda kickoffer, personaldagar, konferenser, chefsnätverk, m m. Möten är en stor del av vår vardag och många är nyfikna på hur man designar bättre möten. Här är Åsas bästa tips:

1. När man designar ett möte – finns det några knep för att styra mötet åt rätt håll?

– Det absolut viktigaste är att se till att det finns ett formulerat syfte, och utgå från det när du designar mötet. Redan innan du bokar lokal, föreläsare och andra ting ska syftet vara tydligt. Tre bra frågor att ställa sig innan mötet är: Vad vill vi att deltagarna ska kunna, göra och känna efter mötet?

När syftet är tydligt kan man börja designa mötet eller konferensen. Några saker att vara noga med är att inkludera dialog, avsätta tid för sociala aktiviteter och att tidsschemat inte är alltför pressat.

När jag som moderator är med tidigt i processen och kan påverka blir det oftast färre programpunkter, mindre powerpointbilder och mer dialog i rummet.

2. Vilka är dina bästa tips för den som själv ska vara moderator på en större konferens?

  • Läs på, läs in och förbered dig på ämnet, uppdragsgivaren, de andra som ska vara på scen, platsen m m.
  • Var nyfiken och närvarande.
  • Våga släppa manus – lita på din instinkt.
  • Var dig själv och samtidigt lyhörd för uppdragsgivarens behov och önskemål.
  • Gilla läget, var flexibel och lösningsorienterad. (Om körschemat ändras för sjunde gången kvällen innan och en föreläsare aldrig dyker upp; ja då är det så. En dos tålamod är alltså bra att ha.)
  • Ligg ett steg före – och ha alternativ redo om något händer.
  • Samverka med alla runt omkring: Teknikern, föreläsarna, paneldeltagarna, personalen på anläggningen. Se alla som ett team som verkar för att konferensen ska bli så lyckad som möjligt.

Vill du veta mer om Angela Ahola?

Hör av dig till oss på 08-796 60 30 eller 031-733 33 30.